Bedrijfsvoering | Adviesregels | De AFM over adviesregels

Advies uitbrengen
De financiële dienstverlener brengt het advies uit aan de cliënt. Hij baseert dit advies mede op de geïnventariseerde gegevens van de cliënt en de analyse die de financiële dienstverlener op basis daarvan heeft gemaakt. Hij presenteert de verschillende mogelijkheden en loopt de adviesberekening of offerte door met de cliënt. Hij zorgt ervoor dat de cliënt het advies en de consequenties begrijpt. Hij houdt hierbij rekening met de geïnventariseerde kennis en ervaring van de cliënt. Hij motiveert het advies, waarbij hij ingaat op de belangrijkste afwegingen en aangeeft hoe het advies aansluit bij de wensen, behoeften, kenmerken en gegevens van de cliënt. De financiële dienstverlener informeert de cliënt over de belangrijkste voorwaarden en de kosten van het financiële product. Hij overhandigt ook de schriftelijke informatie waarin de cliënt meer kan lezen over het product, zoals de offerte, de algemene voorwaarden en de financiële bijsluiter. Hij geeft de cliënt daarbij uitgebreid en rustig de tijd om de informatie door te nemen en vragen te stellen.

De financiële dienstverlener bespreekt in ieder geval mondeling de volgende informatie met de cliënt en laat daarbij zoveel mogelijk informatie grafisch zien.
De cliënt kan er uiteindelijk voor kiezen om af te wijken van het advies van de financiële dienstverlener. Dan legt de financiële dienstverlener eerst uit wat de consequenties zijn van die afwijking en zoekt hij de bevestiging dat de cliënt dit ook begrijpt. Als de cliënt nog steeds wil afwijken van het advies en de financiële dienstverlener dit product aanvraagt voor de cliënt, dan legt de financiële dienstverlener dit vast in het cliëntendossier.

« Naar Blok II: AnalyserenNaar Blok IV: Nazorg geven »