|
|
 |
|
|
Om vast te kunnen stellen wat de netto maandlast van het geadviseerde hypothecaire
krediet is, zal de adviseur de persoonlijke situatie van de consument
in kaart moeten brengen. Hierbij inventariseert hij, indien van toepassing, ook de
gegevens met betrekking tot de vorige hypotheek, zoals de hoogte ten opzichte van
de verkoopwaarde, de resterende rentevast periode en alle bestaande (aan de hypotheek
gekoppelde) levensverzekeringen.
De berekening van een hypotheekadvies wordt over het algemeen in adviessoftware
uitgevoerd. In de meeste gevallen zijn de fiscale aspecten meegenomen in de berekeningsmodule
van de adviessoftware. De financiële dienstverlener kan door het invoeren
van de juiste gegevens een beeld van de fiscale consequenties tonen aan de
consument.
Het is voor een adequate beoordeling van het geadviseerde product voor de consument
van belang dat hij alle relevante informatie van de financiële dienstverlener
krijgt om deze beoordeling te kunnen maken (art. 4:20 Wft). Een goede adviespraktijk vindt plaats
als een financiële dienstverlener de consument hierbij in ieder geval schriftelijk, en
toegespitst op de persoonlijke situatie, informeert over:
- de bruto én netto maandlasten en
- het op te bouwen doelvermogen gedurende de looptijd van het krediet.
Om de consument adequaat te kunnen informeren, is het
noodzakelijk om alle relevante informatie bij de consument in te winnen en
mee te nemen in het advies.
Als het gaat om ingewikkelde klantspecifieke fiscale vraagstukken is bij de advisering
geen primaire rol weggelegd voor de hypotheekadviseur. De financiële dienstverlener
laat bij advisering over hypothecair krediet wel altijd een aantal fiscale
basisprincipes aan de orde komen. De AFM heeft over de fiscale aspecten die de financiële
dienstverlener bij de advisering betrekt, de volgende onderwerpen nader
uitgewerkt:
- weergave van de bruto en netto maandlasten;
- bijleenregeling;
- fiscale aftrekbaarheid gedurende maximaal 3 0 jaar;
- consumptief krediet; en
- Kapitaalverzekering Eigen Woning.
|
|
|
|