|
|
 |
|
|
De regels m.b.t. het dienstverleningsdocument gelden per 1 juli 2013
Alle financiëledienstverleners die financiële diensten verlenen ten aanzien
van:
- een betalingsbeschermer,
- complex product,
- hypothecair krediet,
- individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering,
- overlijdensrisicoverzekering of
- uitvaartverzekering
dienen voorafgaand aan de financiële dienstverlening een dienstverleningsdocument te verstrekken.
Ook (directe) aanbieders
Het dienstverleningsdocument dient
te worden verstrekt door aanbieders,
waaronder aanbieders die zonder
advies aanbieden (zie 'Dienstverleningsdocument' in het hoofdstuk Kostentransparantie), adviseurs,
bemiddelaars, gevolmachtigde agenten
en ondergevolmachtigde agenten.
Het doel van het dienstverleningsdocument is om consumenten of cliënten
in staat te stellen op basis van de informatie over de reikwijdte en de kosten
van de financiële dienstverlening te
beslissen welk soort dienstverlening
zij wensen en van welke financiëledienstverlener zij die dienstverlening willen betrekken.
Geen algemeen document met alle diensten/
producten
Het dienstverleningsdocument is afgestemd op de dienstverleningsvraag van de consument of cliënt. Daarmee
wordt bedoeld dat de financiëledienstverlener niet een
algemeen document verstrekt waarin alle diensten ten
aanzien van alle categorieën producten zijn opgenomen.
Hij verstrekt een dienstverleningsdocument dat aansluit
bij de vraag waarmee de consument of cliënt de financiëledienstverlener benadert. Wil bijvoorbeeld de consument een huis
kopen en heeft hij als vraag “hoe financier ik
mijn woning”? Dan heeft de consument verschillende financiële producten nodig. Zoals een
hypothecair krediet, eventueel een vermogensopbouwproduct en een opstalverzekering.
Het dienstverleningsdocument moet dan aansluiten op de dienstverleningsvraag en heeft geen betrekking
op een enkel financieel product.
Standaard tekstblokken
Het doel van het dienstverleningsdocument is om consumenten of cliënten in staat te stellen op basis van de informatie over de reikwijdte en de kosten van de financiële dienstverlening te beslissen welk soort dienstverlening zij wensen en van wie zij die dienstverlening willen betrekken. Daartoe bevat het dienstverleningsdocument gestandaardiseerde en vergelijkbare informatie over de aard en reikwijdte van de dienstverlening, de belangen van de financiëledienstverlener en de kosten van de financiële dienstverlening.
De AFM ontwikkelt hiervoor een DVD-generator, die in de loop van 2013 beschikbaar is. Daarom is ervoor gekozen de nieuwe DVD-regels te laten ingaan.
In deze tekstblokken wordt informatie gegeven over:
- eventuele contractuele gebondenheid
- de aard van de dienstverlening: adviseren-bemiddelen-mate van nazorg + de daaraan verbonden kosten
- alleen eigen producten adviseren, of ook die van andere aanbieders
- eventuele eigendomsverhouding
- de gemiddelde beloning van de bemiddelaar of adviseur
|
|
|
|