Rien Eyzenga gaat van verkeerde veronderstellingen uit
Rien Eyzenga van Eyzenga Risicobeheer in Nijmegen heeft in een open brief aan onder meer het Verbond van Verzekeraars fel uitgehaald naar het CAR-systeem.
De suggestie dat verzekeraars zichzelf aan het stuur willen en niet de klant, werpt het Verbond verre van zich:
"Wij kunnen ons hierbij niet aan
de indruk onttrekken dat u in uw brief uitgaat van een aantal veronderstellingen, die niet
overeenkomen met hetgeen wij in ons position paper “De klant aan het stuur, ook in de relatie
tot zijn intermediair” d.d. 18 februari 2010 hebben verwoord.
Zoals u zelf ook aangeeft heeft het vertrouwen in de financiële sector een deuk opgelopen,
onder meer door de beleggingsverzekeringsaffaire en de kredietcrisis. Verzekeraars hebben
dit onderkend en hebben daartoe het initiatief genomen om dit vertrouwen te herstellen
middels het programma VerzekeraarsVernieuwen. De kern hiervan is het structureel
versterken van de klantoriëntatie in het beleid en het gedrag van verzekeraars om daarmee
een toekomstbestendige en duurzame financiële dienstverlening te bereiken. Daar maakt het
Verbond zich met haar leden sterk voor en dat is onze drijfveer."
Lees verder
Het huidige systeem, zo is meermaals gebleken, is vatbaar voor prikkels die niet in het belang
zijn van de klant. De politiek-maatschappelijke discussie die hierover gevoerd is en nog steeds
wordt, zal u niet zijn ontgaan. In essentie wordt de discussie veroorzaakt door het gegeven dat
de beloning van het onafhankelijke intermediair tot op heden nog veelal intransparant en via
de aanbieder geschiedt en niet via de klant. Het huidige systeem van provisie leidt ertoe dat in
de ogen van de klant financieel advies gratis lijkt te zijn en op zijn minst de schijn van
belangenverstrengeling zou kunnen oproepen. Dat is in onze visie niet in het belang van de
consument en ook niet van onze bedrijfstak. Daarom willen wij toe naar het CAR systeem
waarbij beloning en dienstverlening een expliciete afspraak worden tussen intermediair en de
klant. Deze bedrijfstakdiscussie kan in onze visie ook niet worden geïsoleerd van de politiekmaatschappelijke
context."
|