|
|
 |
|
|
Adviseurs en bemiddelaars zijn - net als alle andere financiële dienstverleners - verplicht zich aan te sluiten bij een door de minister van Financiën erkende geschilleninstantie. Het 'ene klachtenloket' voor de financiële dienstverlening is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Alle gevallen worden in eerste instantie voorgelegd aan de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Wanneer de consument en/of de financiële dienstverlener niet achter het resultaat van de Ombudsman staat, kan de klacht voorgelegd worden aan de Geschillencommissie.
Zij kan alleen een klacht in behandeling nemen als:
- de klacht is al beoordeeld door de Ombudsman Financiële Dienstverlening;
- de klacht niet (eerder) bij een rechter of een andere instantie ter beoordeling is neergelegd;
- er geen eerdere uitspraak gedaan is over het geschil door een ander geschilbeslechtende instantie;
- de klacht is voorgelegd aan de financieel dienstverlener, én de consument heeft een antwoord ontvangen;
- het geschil over een belang van meer dan € 100 gaat.
Bindend
De uitspraak van de Geschillencommissie is (meestal) een bindend advies.
Veel bij Kifid aangesloten financiële dienstverleners hebben bepaald dat zij uitspraken van de Geschillencommissie als bindend advies aanvaarden. In dat geval behandelt de Geschillencommissie een klacht alleen als ook de consument verklaart de uitspraak van de Geschillencommissie als bindend te aanvaarden. Heeft een financiële dienstverlener dit niet vooraf verklaard, dan kunnen de dienstverlener en de consument kiezen voor een bindende of een niet-bindende uitspraak.
|
|
|
|