Verkeer | Bijzondere voertuigen | Segway

Verbond wil kentekenplicht Segway
Op 1 juli 2008 werd het voeren van een kenteken als voorwaarde gesteld om aan het verkeer deel te nemen. De minister wil deze kentekenplicht beëindigen, schreef hij in november 2009. Segways moeten net als bromfietsen voorzien zijn van een verzekeringplaatje.

Het Verbond heeft daar ernstige bezwaren tegen:

"Het komt de duidelijkheid alleen maar ten goede als alles dat WAM-plichtig is in dit land, ook verplicht wordt met een kenteken rond te rijden", aldus Pompen, die de voordelen van kentekening evident noemt.
"Ten eerste speelt een goede registratie een essentiële rol als het om slachtofferbescherming gaat. Juist omdat een slachtoffer een rechtstreekse aanspraak heeft op de WAM-verzekeraar is het immers van groot belang de verzekeraar van het betrokken kenteken te (kunnen) achterhalen.

Ander voordeel van kentekening is dat alle kentekens in de RDW-registratie worden opgenomen, waardoor de kentekenhouder bij overtredingen eenvoudig kan worden opgespoord. En ten slotte kan ook de aanpak van diefstal en andere vormen van criminaliteit door registratie makkelijker en efficiënter plaatsvinden. Dat laatste is zeker geen overbodige luxe, want een Segway kost al gauw zesduizend euro. Ik wil niemand op een idee brengen, maar ik kan me voorstellen dat het een gewild object is voor diefstal."

Duidelijkheid
Het Verbond heeft de voordelen van het kentekenen van de Segway inmiddels ook onder de aandacht gebracht van de leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat en die van Justitie. In een brief aan deze leden vraagt het Verbond bij verdere behandeling rekening te houden met "het volgen van een consequente lijn ten aanzien van kentekenregistratie. Het hele systeem, niet alleen bij verzekeraars, maar ook bij ketenpartners en de overheid (zoals de RDW, het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie) is op kentekening ingericht."


Zie ook: