In het kort de onderwerpen die in de brief van de minister aan de Tweede Kamer aan bod komen:
Kwaliteit dienstverlening met het huidige DVD onvoldoende zichtbaar
Het dienstverleningsdocument wordt door marktpartijen op verschillende manieren vormgegeven en dat draagt er niet toe bij dat consumenten erdoor worden geholpen bij de keuze voor een dienstverlener, aldus de minister die de volgende maatregelen voorstelt:
- er moet inhoudelijk meer ruimte komen voor het zichtbaar maken van verschil in kwaliteit en
- het format en de beschikbaarheid van het dienstverleningsdocument moet worden verbeterd. Door het dienstverleningsdocument te standaardiseren zal het voor consumenten een herkenbaar document worden en het vergelijken van dienstverleners vergemakkelijken. Door het dienstverleningsdocument korter en begrijpelijker te maken wordt ook de leesbaarheid bevorderd.
Gedeeltelijk provisieverbod
De minister onderzoekt nog hoe de reikwijdte van een provisieverbod precies
afgebakend moet worden omdat hij het niet wenselijk vindt het provisiesysteem voor
alle financiële producten te verbieden. "Ik wil in ieder geval bij complexe producten,
uitvaartverzekeringen en betalingsbeschermers provisie verbieden. Deze producten
kenmerken zich door een hoge impact, lange looptijden en verplichtingen. Het lijkt
me niet nodig om bij eenvoudige schadeverzekeringen over te gaan tot een verbod
op provisies. Bij eenvoudige producten kan de consument gemakkelijk
overstappen, is de markt redelijk transparant en concurrerend, terwijl er ook
weinig excessen bekend zijn. Momenteel loopt er bovendien een Europees traject
(IMD) dat mogelijk impact zal hebben op de transparantie van de beloning bij
advisering en bemiddeling in schadeproducten."
Passende beloning
De minister vindt aan de genoemde maatregelen nog flankerend beleid nodig met betrekking tot de directe beloning van de klant aan de adviseur.
Hij stelt voor een open norm van passende
beloning voor andere beloningsvormen dan provisie te introduceren. "De norm stelt dat adviseurs
beloningen in rekening brengen die in een redelijke verhouding staan tot de aard
en reikwijdte van de geleverde dienstverlening. Een dergelijke open norm geeft de
AFM de mogelijkheid om excessen aan te pakken, daar waar consumenten excessieve advies fees betalen die evident niet in het belang van de klant zijn."
Bewaarplicht
De Jager vindt de bewaarplicht op dit moment "zeer minimaal
geregeld in de wet. Teneinde de AFM de mogelijkheid te geven effectief toezicht te
kunnen houden zal de bewaarplicht worden aangescherpt voor gegevens waarmee
naleving van de provisie- en transparantieregels kan worden gecontroleerd."