Schadeverzekeringadvies en financieel advies verschillend belonen
In het visiedocument ´Financiële dienstverlening in beweging´ kijkt Adfiz vooruit naar 2014 en geeft aan hoe de toekomstige inrichting van de financiële dienstverlening eruit moet zien. "De rol van het intermediair is om evenwicht te brengen in de relatie tussen klant en aanbieder", stelt voorzitter Bob Veldhuis in zijn voorwoord. Dat evenwicht wordt steeds meer verstoord: "Hoe groter en internationaler de
aanbieders van financiële producten worden, hoe groter de afstand tot het kennis- en ervaringsniveau van de eindgebruiker wordt. Klanten bevinden zich in een ondergeschikte positie ten opzichte van de aanbieders wat betreft kennis en macht.
De kracht van het document is, dat het niet alleen de problemen schetst, maar ook oplossingsrichtingen aangeeft. Dat betreft de rol van het intermediair in het krachtenveld tussen consument en aanbieder. Maar ook doet de vereniging concrete uitspraken met betrekking tot de deskundigheid van adviseurs. Adfiz pleit voor een "fundamentele verandering van het huidige opleidingsbouwwerk met daarin een duidelijke scheiding tussen verzekeringsadvies (schade en zorg) en financieel advies (gerelateerd aan leven, dood en vermogensopbouw). Permanente educatie moet niet gecontroleerd worden met een toets, maar op basis van best practices.
"
Lees verder
Hetzelfde onderscheid tussen (schade)verzekerings- en financieel advies wil Adfiz zien in de beloningsstructuren en draagt daarvoor de volgende oplossingen aan:
- Voor financieel advies (veelal vermogensopbouw)
betaalt de klant rechtstreeks
aan de adviseur. Om advies voor iedereen
toegankelijk en betaalbaar te houden,
mag - mits transparant voor de klant -
deze beloning door de aanbieders worden
geïncasseerd, tegelijk met de premie.
- Voor verzekeringsadvies is het in het belang
van de klant om, naast de mogelijkheid van
directe beloning, vast te houden aan de
beloning als onderdeel van de premie.
- Geen omzetbonussen meer, noch incentives:
deze zijn niet in het belang van de
klant en passen in geen enkel toekomstig
beloningssysteem.
- Een transparante vergoeding van de
aanbieder voor de door het Intermediair
gemaakte kosten die bijdragen aan een
efficiëntere en effectievere keten.
|