Adfiz  « terug
20-09-2010
Schadeverzekeringadvies en financieel advies verschillend belonen
In het visiedocument ´Financiële dienstverlening in beweging´ kijkt Adfiz vooruit naar 2014 en geeft aan hoe de toekomstige inrichting van de financiële dienstverlening eruit moet zien. "De rol van het intermediair is om evenwicht te brengen in de relatie tussen klant en aanbieder", stelt voorzitter Bob Veldhuis in zijn voorwoord. Dat evenwicht wordt steeds meer verstoord: "Hoe groter en internationaler de aanbieders van financiële producten worden, hoe groter de afstand tot het kennis- en ervaringsniveau van de eindgebruiker wordt. Klanten bevinden zich in een ondergeschikte positie ten opzichte van de aanbieders wat betreft kennis en macht.

De kracht van het document is, dat het niet alleen de problemen schetst, maar ook oplossingsrichtingen aangeeft. Dat betreft de rol van het intermediair in het krachtenveld tussen consument en aanbieder. Maar ook doet de vereniging concrete uitspraken met betrekking tot de deskundigheid van adviseurs. Adfiz pleit voor een "fundamentele verandering van het huidige opleidingsbouwwerk met daarin een duidelijke scheiding tussen verzekeringsadvies (schade en zorg) en financieel advies (gerelateerd aan leven, dood en vermogensopbouw). Permanente educatie moet niet gecontroleerd worden met een toets, maar op basis van best practices. "
Lees verder

Hetzelfde onderscheid tussen (schade)verzekerings- en financieel advies wil Adfiz zien in de beloningsstructuren en draagt daarvoor de volgende oplossingen aan:


Het document van Adfiz

De reactie van het Verbond