In het kader van verdere professionalisering zijn tijdens de ALV de nieuwe gedragscodes voor onafhankelijk advies en integriteit en het ballotagereglement bekrachtigd. Daarnaast zijn aanvullende codes op het gebied van deskundigheid en variabele beloning aangekondigd. Herpostionering in de keten duidt onder meer op het kiezen voor een heldere positie naast de klant. Dat betekent ook dat de relatie met verzekeraars verder verzakelijkt, waarbij zowel het klant-, intermediair- als aanbiedersbelang op juiste wijze wordt gediend. Bovendien is het daarbij van belang dat alle adviseurs toegang houden of krijgen tot en ruime keuze uit het marktaanbod. Tot slot wil Adfiz investeren in een sterkere positie voor de klant. Daarbij is het niet zozeer de ambitie om de klant deskundig te maken, maar wel om hem in de positie te brengen dat hij zich kritischer kan opstellen en beter in staat is zijn eigen verantwoordelijkheid ook werkelijk te nemen.
Over deze drie thema’s zullen de komende weken korte enquêtes onder het intermediair worden gehouden via de nieuwe site
www.samenvooruit.nu. Het intermediair kan daar haar mening geven over belangrijke stellingnames en zélf ideeën aandragen die leiden tot een beter en sterker intermediair, een betere sector en een betere reputatie. Adfiz zal mede aan de hand van de geleverde input na de zomer een uitgebreid actieplan opstellen.