Herstel van de polis is mogelijk als op grond van een aanvraagformulier,
een offerte, de hoogte van de betaalde premies en dergelijke aannemelijk is
dat een polis niet de juiste weergave is van wat partijen beoogden overeen
te komen. De tussenpersoon of de verzekeringsmaatschappij heeft dan een
administratieve fout gemaakt.
Na het herstel wordt de polis geacht met
inachtneming van de correctie te zijn opgemaakt vanaf het tijdstip van
sluiten van de overeenkomst. Met andere woorden, het herstel heeft fiscaal
terugwerkende kracht.
Herstel kan ook plaatsvinden als aannemelijk is dat bij de omzetting van een
verzekering in een andere zodanige verzekering een administratieve fout is
gemaakt.
De fiscus vindt, dat geen sprake is van een administratieve fout, wanneer een polis is
opgemaakt op grond van een foutief fiscaal inzicht bij de verzekeringnemer,
de tussenpersoon of de verzekeringsmaatschappij. In dat geval is een correctie niet meer mogelijk.
(tekst: Besluit van 3 juni 2008, nr. CPP2008/287M)
|