|
|
|
Bij brief van 13 december 2011 is de Tweede Kamer geïnformeerd over
hoe de maatregelen die samenhangen met het provisieverbod voor
complexe en impactvolle producten in regelgeving zullen worden
uitgewerkt. In deze brief is aangegeven dat consumenten in staat moeten
zijn om op basis van informatie over de reikwijdte van de dienstverlening
en de prijs van de dienstverlening te beslissen welk soort dienstverlening
zij wensen en waar zij die willen betrekken. Aangegeven is dat de kosten
van dienstverlening (advies- en distributiekosten) door aanbieders
transparant dienen te worden gemaakt. De kostprijs van de dienstverlening dient te worden berekend op basis van een kostprijsmodel.
Dit
laatste is geregeld in artikel 86g, dat is gebaseerd op artikel 4:25b van de
Wft.
Op grond van artikel 86f, tweede lid, onderdeel j, dient een aanbieder
van een betalingsbeschermer, complex product, hypothecair krediet,
individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering of uitvaartverzekering de kosten voor advies en distributie op te
nemen in het dienstverleningsdocument. Om ervoor te zorgen dat de
kosten die in het dienstverleningsdocument zijn opgenomen vergelijkbaar,
juist en controleerbaar zijn, is in artikel 86g, eerste lid, bepaald dat een
aanbieder van een betalingsbeschermer, complex product, hypothecair
krediet, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering of uitvaartverzekering een kostprijsmodel dient te ontwikkelen. De advies- en distributiekosten hebben betrekking op de eerste fase
van een klantcontact tot het sluiten van de overeenkomst. Op grond van
het kostprijsmodel worden de advies- en distributiekosten voor de
verschillende financiële producten berekend. Dit kostprijsmodel hoeft niet
aan de consument of cliënt verstrekt te worden. Voor de berekening van
de advies- en distributiekosten worden alle (directe en indirecte) kosten
van dienstverlening meegenomen die zijn toe te rekenen aan advies en
zijn gericht op het tot stand brengen van een overeenkomst inzake het
desbetreffende financieel product.
Onder advieskosten vallen in ieder geval de kosten voor de volgende
werkzaamheden:
- het inwinnen van informatie over de cliënt;
- het informeren van de cliënt over de inhoud van de dienstverlening;
- inventarisatie van de behoeften en het profiel van de cliënt; en
- het advies op basis van de verzamelde informatie.
Onder distributiekosten worden verstaan, de kosten voor:
- het completeren van het dossier ten behoeve van de aanvraag van de
offerte;
- het ondersteunen van de consument en, indien het een verzekering
betreft, de cliënt bij de aanvraag en bij het aangaan van een overeenkomst inzake het desbetreffende financieel product; en
- de kosten voor het maken van reclame-uitingen voor bovengenoemde
werkzaamheden en voor advies.
De relevante kosten die moeten worden meegenomen in de berekening
van de advies- en distributiekosten zijn: personeelskosten (eigen
personeel en externe inhuur), managementkosten, reclamekosten,
automatiseringskosten en kantoorkosten voor zover die gericht zijn op het
tot stand brengen van een overeenkomst met een consument of, indien
het een verzekering betreft, cliënt inzake het desbetreffende product en
een winstmarge. Personeelskosten zijn in ieder geval salariskosten,
onkostenvergoedingen, opleidingskosten van de adviseurs en het overige
personeel dat klantgesprekken voert en werkzaamheden gericht op het tot
stand brengen van de overeenkomst met betrekking tot het desbetreffende financieel product. Managementkosten zijn in ieder geval de
salariskosten, onkostenvergoedingen, opleidingskosten en kantoorkosten
van de leidinggevende van adviseurs en andere medewerkers die
werkzaamheden verrichten met betrekking tot de totstandkoming van de
overeenkomst ten aanzien van het desbetreffende financieel product.
Kosten voor reclame omvat in ieder geval die kosten die direct gekoppeld
zijn aan het onder de aandacht brengen van het advies en het klantcontact
over producten en de productaanvraag (exclusief reclame voor het
product). Tevens behelst dit de logistiek om met een potentiële of
bestaande klant een afspraak te maken. Automatiseringskosten zijn in ieder geval kosten van adviesapplicaties en klantcontact-applicaties
(inclusief huur-, lease,- afschrijvingskosten en personeelskosten).
Kantoorkosten zijn in ieder geval kosten met betrekking tot huisvesting
van adviseurs en medewerkers die klanten ondersteunen bij genoemde
werkzaamheden. Tevens kunnen onder kantoorkosten worden verstaan:
kosten met betrekking tot werkplekken en kosten met betrekking tot
administratieve en facilitaire ondersteuning van de adviseurs en
medewerkers.
Het kan voorkomen dat meer dan één juridische entiteit binnen een
groep van een aanbieder betrokken is bij de relevante werkzaamheden die
in het kostprijsmodel moeten worden opgenomen. In een dergelijk geval,
moeten ook deze kosten worden meegenomen. Als een aanbieder
werkzaamheden uitbesteedt aan een derde (al dan niet binnen de groep)
dient hij, de kosten die hij hiervoor maakt, mee te nemen in de berekening
van de advies- en distributiekosten.
Indien aanbieders niet adviseren hoeven zij geen advieskosten op te
nemen in het kostprijsmodel. Deze aanbieders maken wel kosten voor
bijvoorbeeld het completeren van het dossier en ondersteuning bij het
afsluiten van het product, zoals het bellen van klanten en het beantwoorden van vragen van klanten door bijvoorbeeld een «call center».
Deze distributiekosten dienen wel te worden opgenomen in het kostprijsmodel.
In het tweede lid is opgenomen dat de aanbieders hun kostprijsmodel
op juistheid dienen te laten controleren door een accountant. Tevens
controleert een accountant jaarlijks of de begrote kosten voor advies en
distributie juist en volledig zijn toegerekend aan de financiële producten,
bedoeld in het eerste lid. De controle door de accountant is opgenomen
om te waarborgen dat de advies- en distributiekosten die dienen te
worden opgenomen in het dienstverleningsdocument aansluiten bij de
daadwerkelijk begrote kosten. Om de accountant in staat te stellen te
controleren of de begrote kosten voor advies en distributie juist en
volledig zijn toegerekend aan de desbetreffende financiële producten
dient de aanbieder inzicht te geven in de wijze waarop de totale
personeels-, management-, reclame-, automatisering- en kantoorkosten
aan de advies- en distributieactiviteiten kunnen worden toegerekend.
Tevens wordt inzicht gegeven in de totale uren die adviseurs en
medewerkers naar verwachting zullen besteden aan advies- en distributieactiviteiten en de daarmee verband houdende personeelskosten.
|
|
|