Relatie bemiddelaar-aanbieder | Vergewisplicht

Meldplicht aanbieders
De wet legt de aanbieders een meldplicht op, wanneer zij in het kader van de normale bedrijfsvoering constateert dat een bemiddelaar of een gevolmachtigde agent de regels met betrekking tot deskundigheid, betrouwbaarheid, bedrijfsvoering of de beroepsaansprakelijkheidsverzekering overtreedt (art. 4:97 Wft). Zij moeten dit onverwijld melden bij de AFM. Ditzelfde geldt wanneer het stelselmatige overtredingen betreft van andere regels.

Er rust op de aanbieder geen onderzoeksplicht. Wel is sprake van een meldplicht omdat de aanbieder die er voor kiest zijn product via een bemiddelaar of gevolmachtigde agent in de markt te zetten, daar in zekere zin ook verantwoordelijkheid voor draagt. Een dergelijke verantwoordelijkheid voor de distributieketen rust niet op een bemiddelaar of een gevolmachtigde agent. Om die reden is er ook geen meldplicht voor een bemiddelaar of gevolmachtigde agent over eventuele misstanden bij zijn aanbieder. Het staat hun uiteraard wel vrij misstanden te melden. De AFM moet op basis van de melding van een aanbieder, bemiddelaar of gevolmachtigde agent afwegen of een (nader) onderzoek wordt ingesteld.

Een melding door de aanbieder bij de AFM van een (vermeende) overtreding, kan de bemiddelaar grote schade toebrengen. Die schade kan de bemiddelaar niet op de aanbieder verhalen, zelfs niet als blijkt dat de melding volledig ten onrechte heeft plaatsgevonden. De Wft vrijwaart de aanbieder tegen dergelijke aanspraken, tenzij aannemelijk wordt gemaakt dat gelet op alle feiten en omstandigheden in redelijkheid niet tot melding had mogen worden overgegaan (art. 4:98 Wft).


Wft: