Bedrijfsvoering

Kifid
Adviseurs en bemiddelaars zijn - net als alle andere financiŽle dienstverleners - verplicht zich aan te sluiten bij een door de minister van FinanciŽn erkende geschilleninstantie. Het 'ene klachtenloket' voor de financiŽle dienstverlening is het Klachteninstituut FinanciŽle Dienstverlening (Kifid).

Alle gevallen worden in eerste instantie voorgelegd aan de Ombudsman FinanciŽle Dienstverlening. Wanneer de consument en/of de financiŽle dienstverlener niet achter het resultaat van de Ombudsman staat, kan de klacht voorgelegd worden aan de Geschillencommissie.

Zij kan alleen een klacht in behandeling nemen als:
Bindend
De uitspraak van de Geschillencommissie is (meestal) een bindend advies.
Veel bij Kifid aangesloten financiŽle dienstverleners hebben bepaald dat zij uitspraken van de Geschillencommissie als bindend advies aanvaarden. In dat geval behandelt de Geschillencommissie een klacht alleen als ook de consument verklaart de uitspraak van de Geschillencommissie als bindend te aanvaarden. Heeft een financiŽle dienstverlener dit niet vooraf verklaard, dan kunnen de dienstverlener en de consument kiezen voor een bindende of een niet-bindende uitspraak.


Wft:

Kifid: